Mikhal Melawan Maskulinitas: Pembacaan Sosio-Ideologis Atas Kisah Mikhal dalam 1 Samuel 18:18-30 & 2 Samuel 6:16-23
DOI:
https://doi.org/10.21460/aradha.2024.42.1329Keywords:
Michal, Political Marriage, Masculinist Ideology, Socio-Ideological Reading, Pernikahan Politik, Maskulinitas, Pembacaan Sosio-IdeologiAbstract
Abstract
This article examines the story of Michal in 1 Samuel 18:18-30 and 2 Samuel 6:16-23 through a socio-ideological reading to uncover how Michal represents the violence women often experience within patriarchal family structures and political contexts. Michal, as an object of political interests of her father, husband, and even her brother, reflects male dominance in ancient Israelite society. Drawing on the ideas of Esther Fuchs and Kevin Harris, the study demonstrates that women like Michal are strategically placed within the biblical narrative to support ideologies of masculinity that oppress women. By applying Gale Yee's socio-ideological approach, this article interprets the texts in Samuel while considering the social and political background that influenced the formation of these narratives. Michal, as a female figure, is not only a victim of cultural, religious, and political forces but also a symbol of the ideological tensions that reflect the oppression of women.
Abstrak
Artikel ini mengkaji kisah Mikhal dalam Kitab 1 Samuel 18:18-30 dan 2 Samuel 6:16-23 melalui pendekatan tafsir sosio-ideologis untuk mengungkapkan peran Mikhal sebagai gambaran kekerasan yang dialami perempuan dalam struktur rumah tangga patriarkal dan politik. Mikhal, yang sering menjadi objek kepentingan politik baik oleh ayah, suami, maupun kakak kandungnya, mencerminkan dominasi laki-laki dalam masyarakat Israel kuno. Berdasarkan pemikiran Esther Fuchs dan Kevin Harris, penelitian ini menunjukkan bahwa perempuan seperti Mikhal sengaja diposisikan dalam narasi Alkitab untuk mendukung ideologi maskulinitas yang menindas perempuan. Menggunakan pendekatan sosio-ideologis yang diusulkan oleh Gale Yee, artikel ini menafsirkan teks-teks Kitab Samuel dengan mempertimbangkan latar belakang sosial dan politik yang mempengaruhi pembentukan narasi tersebut. Mikhal, sebagai figur perempuan, tidak hanya menjadi korban budaya, agama, dan politik, tetapi juga menunjukkan ketegangan ideologis yang menggambarkan penindasan terhadap perempuan.