MODEL PENDIDIKAN KRISTIANI YANG MENGUPAYAKAN KOINONIA DALAM KONTEKS KEMAJEMUKAN AGAMA DI INDONESIA
Keywords:
koinonia, pendidikan Kristiani, kemajemukan agama, komunitas, dialogAbstract
Abstract
This article is written based on the writer’s thesis entitled A Model for Christian Religious Educational Ministry through Building Up of a Koinonia Community in the Pluralistic Context of Indonesia. After identifying several problems that hamper the Indonesian Church in developing a koinonia community, the writer explores the concept of koinonia among Indonesian churches and to give solutions to the problems. The exploration of koinonia builds understanding to propose a model for Christian religious educational ministry for the Indonesian Churches with its religious pluralistic context. This model also can give a positive contribution to the Indonesian pluralistic society and its educational system as the context of the Church.
Abstrak
Artikel ini ditulis berdasarkan tesis penulis berjudul A Model for Christian Religious Educational Ministry through Building Up of a Koinonia Community in the Pluralistic Context of Indonesia. Setelah mengidentifikasi beberapa masalah yang menghambat gereja-gereja di Indonesia dalam mengembangkan koinonia, penulis mengeksplorasi konsep koinonia gereja-gerejadi Indonesia dan memberikan solusi terhadap masalah-masalahnya. Kajian koinonia ini membangun pemahaman untuk mengusulkan model pelayanan pendidikan kristiani bagi gereja-gereja di Indonesia dalam konteks kemajemukan agama. Model ini juga dapat memberikan kontribusi positif kepada masyarakat pluralistik Indonesia dan sistem pendidikannya sebagai bagian dari konteks Gereja.