Yesus Muda, Teori Peran dan Behaviorisme: Lensa Kritik Psikologi Sosial pada Lukas 2: 21-52
DOI:
https://doi.org/10.21460/aradha.2023.33.1142Keywords:
Young Jesus, Criticism of Social Psychology, Role Theory and Behaviorism, Bible, Yesus Muda, Kritik Psikologi Sosial, Teori Peran dan Behaviorisme, AlkitabAbstract
Abstract
This study takes a social psychology critical lens approach to analyze the narrative about "Young Jesus" in Luke 2: 21-52 in the Bible. The main focus of this research is on role theory and behaviorism in the context of this story. The purpose of this analysis is to understand how this narrative can be viewed from a social psychology perspective and how these psychological concepts play a role in the development of the character of Jesus in the story. In the context of role theory, we see how Jesus' role as a child who obeyed Jewish law and His role as a child who respected His parents was influenced by the social and cultural norms of that time. We also explore how the role of women in this story, such as Mary's role as Jesus' mother, is also reflected in the concept of role. In addition, behaviorist analysis helps us understand how Jesus' behavior and actions were influenced by the influence of his environment, including religious and cultural influences. We also observe how Jesus' social interactions with the scribes in the Temple played an important role in the development of His character. This research combines an understanding of social psychology with a religious context to provide deeper insight into the development of Jesus' character in the "Young Jesus" narrative in Luke 2: 21-52. The results of this analysis can provide a deeper understanding of how psychological and social aspects play a role in forming the figure of Jesus as a valuable young man in the Christian tradition.
Abstrak
Studi ini mengambil pendekatan lensa kritik psikologi sosial untuk menganalisis narasi tentang "Yesus Muda" dalam Lukas 2: 21-52 dalam Alkitab. Fokus utama penelitian ini adalah pada teori peran dan behaviorisme dalam konteks cerita ini. Tujuan dari analisis ini adalah untuk memahami bagaimana narasi ini dapat dilihat dari perspektif psikologi sosial dan bagaimana konsep-konsep psikologis ini berperan dalam pengembangan karakter Yesus dalam cerita tersebut. Dalam konteks teori peran, kita melihat bagaimana peran Yesus sebagai anak yang taat terhadap hukum Yahudi dan peran-Nya sebagai anak yang hormat kepada orang tua-Nya dipengaruhi oleh norma-norma sosial dan budaya pada zaman itu. Kita juga mengeksplorasi bagaimana peran perempuan dalam cerita ini, seperti peran Maria sebagai ibu Yesus, juga tercermin dalam konsep peran. Selain itu, analisis behaviorisme membantu kita memahami bagaimana perilaku dan tindakan Yesus dipengaruhi oleh pengaruh lingkungannya, termasuk pengaruh agama dan budaya. Kami juga mengamati bagaimana interaksi sosial Yesus dengan para ahli Taurat di Bait Allah memainkan peran penting dalam perkembangan karakter-Nya. Penelitian ini menggabungkan pemahaman psikologi sosial dengan konteks keagamaan untuk memberikan wawasan yang lebih dalam tentang pengembangan karakter Yesus dalam narasi "Yesus Muda" dalam Lukas 2: 21-52. Hasil analisis ini dapat memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang bagaimana aspek-aspek psikologis dan sosial berperan dalam pembentukan sosok Yesus sebagai anak muda yang berharga dalam tradisi Kristen.